For å lære oss mer om sosiale medier entret vi YouTube-scenen med Yourway2Norway. Som en tribute til våre YouTube-abonnenter laget jeg denne videoen – som kanskje ikke gir mening for andre enn dem.
Kanalen handler om baksiden av glansbildet Norge og har per juni 2019 mer enn 6 millioner avspillinger og 50 000 abonnenter. Vi har laget 80 videoer – med TV-grep som underlag. Kanalen er aller størst i USA og størst i demografien 16-35. Mer enn 36000 kommentarer og har skapt et stort fellesskap – community.
Fansen er dedikerte og fra hele verden. Folk vi møter sier «dere er grunnen til at familien min og jeg flyttet til Norge». Sinnsykt. Engasjement fra Nepal til Peru, fra El Salvador til California. I tillegg driver vi Facebooksiden med samme navn som har mer enn 6000 følgere/likere og en stor reach og delingsfaktor (organisk) som jeg drifter og oppdaterer daglig.
Yorway2Norway forteller baksiden av det pittoreske Norge på en quirky måte for utlendinger. Gjennom dette har jeg lært google analytics, adsense, best practice, verktøy som Tubebuddy og VidIq, produksjon for toveis-kommunikasjon i digitale medier, SEO, thumbs CPM, RPM, retention, merch og det å prate med hele verden. Betalte og fortjente avspillinger.
I produksjonen bruker jeg metoder fra tv-utvikling oversatt til kortere pucker og høyere volum fra ide til ferdig redigering. Vi er to stykker som gjør alt selv. Kanalen får utlendinger til å komme til Norge. Stort AFP-potensiale. Her er noen videoer som har gått viralt og blitt mye omtalt utenlands: Grocery store, matpakke, og trikken😊